Reuring

Marketing zonder fratsen door reuringmaker Roel

28 januari 2022

Achterhoeks likeurtje

In een coronapandemie de communicatie doen voor de GGD is geen half werk. Toch kende Roel Tomassen geen twijfel toen hij Joris van Londen op Koningsdag 2021 in de zon zag chillen met schillen. Achterhoekse Limoncello, dat wordt de nieuwe hippe likeur! Maar hoe dan? Zo maakt Roel reuring.

“In de Beekse wandelgangen ging al rond dat Joris goed spul had gemaakt”, zegt Roel. Naast communicatie bij de GGD is hij ook journalist in het Achterhoekse amateurvoetbal. “Voordat ik naar Joris ging om een flesje te scoren, had ik stiekem alvast nagedacht. Over hoe je limoncello uit de Achterhoek op de kaart zet. Ik kwam dus niet helemaal onvoorbereid naar Loerbeek.”

“Gelukkig had Joris oren naar mijn verhaal. Nog diezelfde Koningsdag zijn we los gegaan. Ik heb de beste grafisch vormgever in mijn netwerk gebeld en die was direct laaiend enthousiast. Een paar dagen later zaten Joris en ik met hem op het terras van Café Jansen in Doetinchem. Het was een koude en natte vrijdag, maar we hadden de grootste schik. Logisch, toch? Niks is leuker dan je hersenspinsel tot leven zien komen.”

‘Niks is leuker dan je hersenspinsel tot leven zien komen’

“Binnen een paar schetsen hadden we een krachtig en stoer logo. Met subtiel daarin verwerkt de Achterhoekse vlag. Bewust niet in het groen, dat doet afbreuk aan Geale Goud en Oerend Oranje. Na het logo volgde snel meer: van halskaartjes tot etiketten, van ansichtkaarten tot visitekaartjes en van polo’s en truien tot een website met webshop. Natuurlijk allemaal in een herkenbare stijl.”

“Klinkt alsof er een flink marketingplan achter zit, hè? Niets is minder waar. Net zoals we nooit aan marktonderzoek hebben gedaan. We zijn het gewoon gaan doen. Met ons boerenverstand. Op z'n Achterhoeks. Spannend? Helemaal niet. Wat is het ergste dat kon gebeuren? Een eerste batch die pas na een jaar was opgeraakt? Ach, dan was het nog steeds een leuk avontuur geweest!”

“Mensen zijn vaak bang om een fout te maken, terwijl ze véél banger moeten zijn om niet snel genoeg te gaan. Dat zei Pieter Zwart van Coolblue ooit. Zijn woorden zitten in mijn hoofd geprent. Alleen door te blijven bewegen, ga je vooruit. Vergeet niet dat je onderweg kunt bijsturen om te verbeteren.”

‘Gewoon doen. Met ons boerenverstand. Op z'n Achterhoeks’

“Laten we vooral niet te moeilijk doen over Achterhoekse Limoncello. Joris en ik letten op drie S’en: smaak, service en snelheid. Zodra iets nieuws daaraan bijdraagt, gaan we ervoor. Als we die drie S’en telkens opnieuw waarmaken, ontstaat er vanzelf nieuwe reuring. Zo gaan steeds meer mensen ons supporteren. Niet lullen maar poetsen dus.”

“Waar dit avontuur eindigt? In de lokale media riep ik dat het zo uit de klauwen moet lopen dat we productieproblemen krijgen. Daar kom ik graag op terug. De charme zit er juist in dat alles nu met de hand gebeurt. En dat onze families meehelpen. Ik geniet ervan dat mijn vader door de Achterhoek rijdt als bezorger. En dat de opa van Joris fluitend door de productiehal struint. Onze supporters hopelijk ook.”

AchterhoeksTwee flessen achterhoekse limoncello
Meld je aan voor de nieuwsbrief en mis niks van Achterhoekse Limoncello